Raad van State haalt streep door bestemmingsplan Havenstraatterrein

Het Havenstraatterrein

De Raad van State heeft het nieuwe bestemmingsplan voor het Havenstraatterrein in Amsterdam-Zuid vernietigd! De gemeente Amsterdam houdt volgens de raad onvoldoende rekening met de belangen van de elektrische museum-tramlijn Haarlemmermeerstation-Bovenkerk.  

Amsterdam wil een woonwerkgebied.
Amsterdam wil het Havenstraatterrein omvormen naar een modern woon-werkgebied. De plannen voorzien in de bouw van onder meer vijfhonderd nieuwe woningen en onderwijsvoorzieningen. In het gebied bevinden zich echter ook de keerlus van de tramlijn en vier stallingsloodsen, waar de vereniging RETM onderdak biedt aan 75 historische trams. In het nieuwe bestemmingsplan is het voortbestaan van de tramlijn echter niet specifiek bestemd. De gemeente wil de tramlijn wel behouden, maar biedt slechts op beperkte schaal alternatieve stallingsruimte.   

Gemeente heeft te weinig oog voor belangen Trammuseum
Volgens de vereniging is passende huisvesting voor het historische materieel niet zonder meer voor handen. Ook kan de RETM alternatieve huisvesting niet zelfstandig bekostigen. De Raad van State komt op grond daarvan tot de conclusie dat ‘de gemeente onvoldoende gewicht heeft toegekend aan de belangen bij het behoud van het historische spoor in het plangebied.’

Gemeente teleurgesteld in uitspraak
Wethouder Van Doorninck is teleurgesteld in de uitspraak. Volgens haar heeft de raad de laatste aanbieding van de gemeente – een loods van 500 m² – niet meegenomen in de uitspraak.   De gemeente Amsterdam heeft het Havenstraatterrein in 1989 van de Spoorwegen overgenomen. Sindsdien zijn er vele plannen voor het gebied ontwikkeld. Zo kwam het plangebied in 2008 in beeld als locatie voor een nieuw stadsdeelkantoor. Dat plan verdween na de fusie van de stadsdelen Oud-Zuid en Zuider-Amstel weer in de la. En vanaf het Algemeen Uitbreidingsplan uit 1935 tot eind jaren negentig lag er een reservering voor een verkeersverbinding over de Schinkel. In oktober 2014 is het Investeringsbesluit Havenstraatterrein vastgesteld wat als startpunt dient voor de herontwikkeling van het gebied.

Bericht AT5:
Stichting Electrische Museumtramlijn Amsterdam had nooit gedacht dat de Raad van State een streep zou zetten door het bestemmingsplan voor het Havenstraatterrein. ‘De gemeente zal ons dit niet in dank afnemen’, vreest voorzitter Bart Korthals Altes.

Voorzitter Bart Korthals Altes

‘Blijven ademhalen!’, roept Korthals Altes naar zijn collega door de telefoon. Ze kunnen allebei de uitspraak van de Raad van State maar amper geloven. 

Al jaren strijden de stichting, het Trammuseum en de tramremise Havenstraat tegen de nieuwbouwplannen voor het terrein. Daarbij zou er namelijk geen plek meer zijn voor hun 75 historische trams. Onlangs deed de gemeente de clubs wel een aanbod voor een nieuwe loods, maar die vonden de partijen veel te klein. 

En nu blijkt dat de gemeente toch weer terug naar de tekentafel moet. ‘Een donderslag bij heldere hemel’, vindt Korthals Altes. ‘Het is een dag waarin een onverwacht nieuw licht op de zaak is gaan schijnen.’

Geen lange neus
Hoewel deze uitspraak goed nieuws lijkt voor de tramclubs, durft Korthals Altes nog niet te hardop te juichen. ‘We moeten er rekening mee houden dat de gemeente ons dit niet in dank zal afnemen. Hier zit voor hen ook jaren en jaren werk in en dat is nu allemaal voor niks.’

Hij benadrukt dan ook dat hij vooral geen ‘lange neus’ wil maken richting de gemeente. ‘De kwestie huisvesting en trams is een politieke afweging. En hoe mooi wij die trams ook vinden, wij kunnen ons voorstellen dat de gemeente huizen belangrijker vindt’, stelt Korthals Altes.

Hoewel de trams voorlopig dus even gered lijken te zijn, maakt de voorzitter van de stichting zich dan ook op voor het vervolg. ‘De strijd is nog lang niet gestreden.’

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven